Hoogtepunten 2022

’Wij markeren het pad van vernieuwing.’

Een duurzame toekomst dient zich niet aan op een gouden dienblad. Het dienblad moet gesmeed worden; de toekomst geassembleerd. Dat werk gebeurt niet vanzelf. Iemand moet het heft in handen nemen om het pad ernaartoe te effenen. Een wegvoorbereider. Ontdek in dit jaarrapport hoe SCK CEN de wegvoorbereider van 2040 is.

We plaveien het toekomstpad met

Innovatieve nucleaire systemen

Hoe zien de nucleaire systemen van de toekomst eruit? SCK CEN exploreerde in 2022 verder welke technologieën België naar duurzame kernenergie kunnen leiden. We oriënteren ons onder meer op loodgekoelde kleine modulaire reactoren (SMR's). Onderweg helpen de ongekende onderzoeksmogelijkheden van de nieuwe ISOL@MYRRHA-faciliteit om onze bestemming stap per stap te naderen.

1. Onderzoeksbudget SMR
    2. Bouw van ISOL@MYRRHA

Nucleaire geneeskunde

SCK CEN versterkte in 2022 de strijd tegen kanker, de ziekte die jaarlijks ongeveer 20 miljoen mensen treft. Medische radio-isotopen helpen alsmaar vaker om de diagnose te stellen en de ziekte te bestrijden. We verhoogden het tempo van onze zoektocht naar op radio-isotopen gebaseerde therapieën. We garanderen ook een betrouwbare isotopenproductie, met onder meer de spin-off PanTera – die actinium-225 wijd toegankelijk zal maken.

1. Grotere rol in nucleaire geneeskunde
    2. BR2 als productieschijf
    3. Oprichting van PanTera

Duurzame ontmanteling en berging

SCK CEN is een pionier in onderzoek naar de berging van nucleair afval in diepe kleilagen. 40 jaar HADES-onderzoek toont aan dat het pad naar ondergronds bergen veilig en haalbaar is. Tegelijk toont België zich op het internationale speelveld als innovatieve voorloper in het ontmantelen van nucleaire installaties.

1. HADES 40 jaar
    2. BR3 als ontmantelingsmodel

Bekijk alle artikels

Richting bepalen, voorbereiden en op kop lopen

In 2022 lieten we het woord ‘pioniersgeest’ en ‘koploper’ meer dan eens vallen. En niet zomaar. We toonden hoe we die rol in het verleden hebben vervuld en hoe we die rol voor 2040 zullen opnemen. Om het toekomstpad te kunnen markeren en de weg naar 2040 voor te bereiden, hebben we de juiste 'tools' nodig.

Daarom investeren we gericht in

SCK CEN in kerncijfers

Klik hier

Benieuwd naar voorgaande jaarverslagen?

Lees de vorige edities