Hoogtepunten 2022 - Nucleaire geneeskunde

SCK CEN versterkte in 2022 de strijd tegen kanker, de ziekte die jaarlijks ongeveer 20 miljoen mensen treft. Medische radio-isotopen helpen alsmaar vaker om de diagnose te stellen en de ziekte te bestrijden. We verhoogden het tempo van onze zoektocht naar op radio-isotopen gebaseerde therapieën. We garanderen ook een betrouwbare isotopenproductie, met onder meer de spin-off PanTera – die actinium-225 wijd toegankelijk zal maken.

'Een hub met expertise in het hele onderzoeksveld'

SCK CEN fungeert al jarenlang als onmisbare productiedraaischijf voor medische radio-isotopen. 'Die rol blijven we vervullen, maar we koesteren ook de ambitie om tot een farmaspeler in preklinisch onderzoek te evolueren', zegt Koen Hasaers van de onderzoeksgroep Nuclear Medical Applications. Het nucleaire onderzoekscentrum combineert opdrachten voor partners met een eigen kankeronderzoekslijn gericht op drie kankers, en een pilootproductie voor vijf veelbelovende radio-isotopen.

’Een reis rond de wereld in een race tegen de klok'

BR2 als vitale productiedraaischijf voor 11 miljoen patiënten

Belgian Reactor 2 (BR2) is de levensader van nucleaire geneeskunde. Zonder die onderzoeksreactor stokt wereldwijd een op de drie medische procedures met radio-isotopen. ‘We dragen een grote verantwoordelijkheid en stellen alles in werking om altijd een betrouwbare levering te verzekeren’, klinkt het.

SCK CEN - SpectronRx (2023)

Ambitieuze stap in de strijd tegen kanker

PanTera biedt toegang tot de ’rarest drug on earth

In 2022 vierde SCK CEN de geboorte van PanTera. De spin-off van SCK CEN en IBA versterkt België als internationale toonaangevende regio in de nucleaire geneeskunde. PanTera zal onderzoekers en farmabedrijven op grote schaal bevoorraden met actinium-225 van farmaceutische kwaliteit. In 2024 wil de start-up al de eerste steen leggen voor zijn innovatieve productie-installatie.

De tools van een 'wegvoorbereider'

Om het toekomstpad te kunnen markeren en de weg naar 2040 voor te bereiden, investeren we in: