Hoogtepunten 2022 - Duurzame ontmanteling en berging

SCK CEN is een pionier in onderzoek naar de berging van nucleair afval in diepe kleilagen. 40 jaar HADES-onderzoek toont aan dat het pad naar ondergronds bergen veilig en haalbaar is. Tegelijk toont België zich op het internationale speelveld als innovatieve voorloper in het ontmantelen van nucleaire installaties.

'Ons onderzoek stippelt de weg uit naar een reële bergingsinstallatie'

HADES: 40 jaar onderzoek naar geologische berging

SCK CEN en NIRAS vierden in 2022 vier decennia onderzoek in HADES naar geologische berging in weinig verharde klei in België. Dat onderzoek legt een stevige wetenschappelijke basis voor de geologische berging van hoogradioactief en langlevend afval. Samen met alle betrokkenen – gaande van wetenschappers tot beleidsmakers – plaatsten SCK CEN en NIRAS de schijnwerpers op het jubileumjaar en de resultaten van hun onderzoek. ‘België is dankzij die kennis klaar om de volgende stappen naar een reële bergingsinstallatie te zetten.’

'Pionieren met afbraakplan en internationale expertise'

BR3: laatste mijlpaal bij ontmanteling eerste drukwaterreactor

SCK CEN versneed in 2022 een groot deel van het biologische schild van Belgian Reactor 3 (BR3). 'Met onze praktijkervaring, een marktklare leidraad en mathematische modellen tonen we ons opnieuw als wereldwijde pionier', zegt business developer Guido Mulier. Daarnaast bouwt SCK CEN met het ANUBIS-project innovatie in ontmantelingsonderzoek verder uit.

De tools van een 'wegvoorbereider'

Om het toekomstpad te kunnen markeren en de weg naar 2040 voor te bereiden, investeren we in: