Overslaan en naar de inhoud gaan

Zelfreflectie

Lespakket: Leven na Fukuma

Wat neem je mee van deze les over Fukushima?

Notebook

Eventueel kan je extra vragen of suggesties toevoegen om klasdiscussies rond de vier thema's te stimuleren.

  • Hoofstuk 1: hoe kan je een samenleving voorbereiden op een natuurramp?, wat zou jij het meest missen als je moet evacueren uit je thuisstad?;
  • Hoofdstuk 2: vertel in je eigen woorden hoe de kernramp een impact had op het dagelijks leven van Masako en haar familie;
  • Hoofdstuk 3: vind je het belangrijk dat burgers zelf radioactiviteit (kunnen) meten? Waarom? Zou je zelf ook meten als er zich een kernramp in België of Europe voordoet?;
  • Hoofdstuk 4: je hebt verschillende informatiebronnen gebruikt om meetwaarden op te zoeken (een Belgische en Japanse overheidsbronnen en een onafhankelijke bron). Wat is jouw indruk van de verschillende bronnen? Vind je het belangrijk om een mix aan onafhankelijke en overheidsbronnen te raadplegen tijdens een (kern)ramp? Leg uit waarom wel of niet.

Noteer de antwoorden in je werkbundel (deel 4).

Wat vond je van dit lespakket?

Je feedback is altijd welkom!

Contacteer de SCK CEN Academy

Deel deze pagina