Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoogtepunten 2023

Enlight our pioneering strategy

We zijn allemaal geboren beeldhouwers. Wanneer we woorden lezen of horen, vormen we hiervan een beeld in ons hoofd. Behalve bij ‘het onbekende’. Dan blijft ons hersenpotlood roerloos liggen, het tekenblad leeg. Het woord houdt niets in en toch omvat het alles. Het verwijst naar alle plaatsen, situaties of uitdagingen waarover weinig tot geen informatie bestaat. Duidelijkheid ontbreekt.

En laat dat nu net de ruimte zijn waarin baanbrekende wetenschap haar ware kracht kan tonen. Ze werpt een onthullend licht op wat tot nu toe in het duister tasten bleef. Daarom is ‘het onbekende ook ons uitverkoren, wetenschappelijk speelterrein. De nucleaire sector kent namelijk veel van die uitdagingen. Hoe dragen we bij tot een duurzame energiemix? Hoe ontmantelen we onze kerncentrales veilig? En hoe kunnen met radioactiviteit kanker beter behandelen?

Dit jaarrapport is meer dan een verslag van cijfers en resultaten. Het is een reis door de contrasten van succes en uitdaging, maar vooral een reis met een nieuw licht op onze wereld.

Wij streven naar een betere toekomst en houden dan ook elk onderzoek tegen het licht van maatschappelijke noden. We willen impact maken daar waar dat het meest nodig is.
Peter Baeten, directeur-generaal van SCK CEN

Wij werpen ons pionierslicht op ...

• 20231129_SCKCEN_CRF_7

1. Exploring-domeinen

We versterken ons pionierslicht en vergroten onze maatschappelijke impact door onze krachten met strategische partners te bundelen. Door samen te werken, versnellen we de komst van vooruitgang. Denk bijvoorbeeld aan consortia om een loodgekoelde Small Modular Reactor te ontwikkelen, cyclotrons te ontmantelen en nieuwe, doelgerichte kankerbehandelingen tot wasdom te brengen.

Bekijk alle artikels

• SCK CEN - BR2 - laagverrijkte splijtstofstaven (2023)

2. Guaranteeing-domeinen

In die domeinen hebben we al een sterk fundament van kennis en ervaring opgebouwd. Nu strekt ons licht verder dan we eerder deden. Ook in de terreinen die ons bekender zijn, streven we naar innovatie. En daarbij is de sky not the limit. We zetten koers naar een nieuwe wereldprimeur, haalden de prestigieuze ICERR-erkenning binnen en stuurden een miniatuurhart naar de ruimte.

Bekijk alle artikels

SCK CEN - Highlights 2023 (2024)

Kerncijfers 2023

Hoeveel medewerkers telt SCK CEN? Hoe vaak verschijnen we op jaarbasis in wetenschappelijke journals? Op welke bedrijfsresultaten klokken we af? Net zoals licht de duisternis doorbreekt, werpen onze bedrijfscijfers een helder schijnsel op onze prestaties.

Ontdek SCK CEN in enkele kerncijfers.

Klik hier

Benieuwd naar voorgaande jaarverslagen?

Lees de vorige edities